Adonis Creed, der nu er en succesfuld ejer af et fitnesscenter og boksepromotor, må konfrontere sin fortid, da hans barndomsven Damian ‘Dame’ Anderson dukker op efter et længere fængselsophold. På trods af at han har givet stafetten i serien videre fra Sylvester Stallones Rocky til Creed, beviser Jordans instruktørdebut i Creed III, at titelpersonen ikke længere har brug for The Italian Stallion for at skabe en stærk og følelsesmæssigt tilfredsstillende film. Filmens følelsesmæssige dybde kommer fra forholdet mellem Adonis og Dame, som afsløres af en prolog fra 2002, der antyder deres urolige fortid. Mens Adonis har afsluttet sin boksekarriere og nyder berømmelse og rigdom, er Dame et tidligere bokseunderbarn, der forsøger at bevise sit værd i ringen. Deres samtaler er anstrengt, men deres broderskab er altid håndgribeligt.

Når Dames karakter vises, leverer Majors en magnetiserende præstation, især i de stille øjeblikke, der afslører hans figurs sårbarhed. Filmens egentlige følelsesmæssige centrum er dog Adonis’ kamp med sin fortid og sine egne dæmoner, som bliver vakt op af Damens tilbagevenden. Jordan udnytter behændigt denne konflikt til at skabe en rig og fascinerende historie.

I Creed III giver instruktør Jordan Tessa Thompsons karakter mere dybde, idet hun følger sin egen vej efter at have opnået berømmelse. Desuden fokuserer filmen på Creed-familiens døve datter Ama, hvilket skaber en varm familiedynamik. Filmen udforsker, hvilke erfaringer Amara kan have arvet fra sin far, især med hensyn til hans tilbøjelighed til vold, et spændende koncept i betragtning af volden i selve filmen.

Creed III giver yderligere uafsluttede tråde

Selv om de første 90 minutter af filmen har et godt tempo og giver indtryk af friskhed, er den sidste akt hastigt afsluttet, hvilket resulterer i ufærdige plottråde og en karakterbeslutning, der virker uforenelig med hans karakter. Skiftet til velkendte kassekonventioner underminerer det tålmodige arbejde, der gik forud for dette øjeblik.

Hvorom alting er, forbliver Jordans instruktion solid i hele filmen. Boksescenerne, der er inspireret af hans kærlighed til anime, især den sidste kamp, er episke og indeholder imponerende billedsprog. Hvis der kommer fremtidige “Creed”-afdelinger, er denne form for innovation præcis, hvad serien har brug for.